De ontwikkeling van medewerkers is tegenwoordig een van de belangrijkste taken van een leidinggevende. Veel mensen willen namelijk niet slechts een uitvoerende kracht zijn, maar ook zichzelf op persoonlijk en zakelijk vlak blijven ontwikkelen. Daarom ben je als leidinggevende op zoek naar een assessment om de competenties, talenten en valkuilen van je team in kaart te brengen, zodat de organisatie en je medewerkers samen duurzaam door kunnen groeien.

Wanneer je zoektocht naar een goed assessment begint, loop je echter al snel tegen een probleem aan: ‘assessment’ is een heel breed begrip in de wereld van HR. De ene keer wordt een assessment omschreven als een psychologisch onderzoek, de andere keer als een beoordelingsprogramma tijdens een selectieprocedure en dan weer als een waardebepaling van iemands kwaliteiten. Het aanbod van verschillende assessments kan overweldigend zijn. Wat is een assessment, welke assessments zijn er allemaal en hoe onderscheidt ons assessment zich van dat van anderen?

Wat is een assessment precies?

In de breedste zin van het woord is een assessment een psychologisch onderzoek waarbij verschillende tools kunnen worden gebruikt om erachter te komen over welke competenties iemand beschikt. In de praktijk worden assessments vaak ingezet tijdens selectieprocedures en ontwikkeltrajecten. Bij een selectieprocedure wordt een assessment gebruikt om te bepalen of iemand wel of geen geschikte kandidaat is voor de betreffende functie. Tijdens ontwikkeltrajecten wordt aan de hand van een assessment juist gekeken wat iemands sterke punten en ontwikkelpunten zijn met betrekking tot een andere functie binnen dezelfde organisatie. Het voordeel van een assessment is dat je in korte tijd relatief veel informatie over iemands karakter kunt verzamelen. Op basis daarvan kunnen deze persoon en de organisatie vervolgens een weloverwogen keuze maken om samen een bepaalde weg in te slaan, of niet.

Verschillende soorten assessments.

De meeste assessments op de markt maken gebruik van zelfbeoordelingsvragenlijsten om het karakter en de competenties van een persoon te kwalificeren. Assessments als deze worden regelmatig ingezet tijdens selectieprocedures. Er bestaat hierdoor een kans dat deelnemers antwoorden invullen waarvan zij denken dat de werkgever daarnaar op zoek is. Om dat te voorkomen, bestaat de vragenlijst meestal uit veel vragen om te controleren of de deelnemer consistent is in zijn of haar antwoorden. Daarbij wordt een dergelijk assessment vaak gecombineerd met een rollenspel of interview om de selectieprocedure compleet te maken. Dat kan methodes als deze tijdrovend maken. Daarnaast brengen deze assessments dát gedrag in kaart waarvan de deelnemers zich bewust zijn. Zij moeten namelijk hun eigen gedrag beoordelen middels de vragenlijsten. De mogelijkheid bestaat dat er hiermee elementen van het gedrag, bewust dan wel onbewust, niet meegenomen worden in het assessment.

Wat maakt de Keyscan anders?

Hoewel traditionele assessments dus een prima beeld kunnen geven van iemands bewuste gedrag, geven ze vaak wel een incompleet beeld. Wat aan een assessment bij Keyminds zo waardevol is, is dat we niet alleen het bewuste gedrag meenemen, maar ook verborgen talenten en onbewust gedrag aan het licht brengen. Het assessment dat Keyminds daarvoor gebruikt, is de Keyscan. De Keyscan is een meting die niet alleen bewust gedrag en ontwikkelde kwaliteiten registreert, maar ook verborgen talenten en ander onbewust gedrag van een persoon in kaart brengt. Hierdoor kunnen we kwaliteiten en ontwikkelpunten blootleggen waarvan een medewerker en de organisatie niet eens wisten dat die er waren. Door juist de kwaliteiten van een werknemer optimaal te benutten binnen het bedrijf, zet je je medewerkers op een plek binnen het bedrijf waar zij veel energie van krijgen en zet je de organisatie tegelijkertijd in haar kracht. Zo kun je samen duurzaam verder groeien! We kunnen met de Keyscan snel de diepte induiken, waardoor het assessment ook nog eens relatief snel af te nemen is. Een unieke methode dus, die veel verder gaat dan het gemiddelde assessment.

Wat is het voordeel van een assessment bij Keyminds?

De Keyscan helpt organisaties hun medewerkers beter te begrijpen. De scan laat niet alleen zien wie je medewerkers zijn, maar ook wie ze in de toekomst kunnen worden. Dat is een groot voordeel ten opzichte van traditionele assessments. Maar er zijn meer pluspunten, zowel voor jou en je organisatie als voor je medewerkers, waaronder:

  • Weten hoe je medewerkers écht succesvol kunnen zijn binnen een functie;
  • Meer grip op onbewust gedrag van je team dat negatieve en positieve gevolgen kan hebben;
  • Inzicht in hoe jij je medewerkers in iedere situatie het beste kunt aansturen;
  • Een betere performance van je team en individuele medewerkers;
  • Grote bijdrage aan de realisatie van organisatiedoelstellingen.

Keyminds biedt verschillende soorten diensten aan op basis van de Keyscan. Ben jij benieuwd naar onze methode en hoe je samen met je medewerkers aan een duurzame toekomst kunt bouwen? Ontdek meer over onze werkwijze door eens te kijken op een van de volgende pagina’s: Keyscan, Ontwikkelassessment en Selectieassessment. Wil je meer informatie? Neem dan vooral contact met ons op voor persoonlijk advies!