Meebewegen met de veranderingen in de maatschappij – bijna iedereen moest dit de afgelopen 1,5 jaar in bepaalde mate wel. Dit heeft er onder andere toe geleid dat veel mensen zich op zakelijk gebied hebben laten bij- of omscholen. Zo was er behoefte aan meer zorg- en IT-personeel, terwijl de horeca- en evenementenbranche leden onder de omstandigheden en maatregelen. Bij- en omscholing was dus onvermijdelijk. Maar hoe laat jij (nieuwe) medewerkers succesvol bij- of omscholen als de nood minder hoog, maar wel vereist is? Keyminds geeft je tips.

Als er nieuwe ontwikkelingen in jouw branche zijn, moeten werknemers eerst met nieuwe systemen of methoden leren werken voor ze hun functie (weer) optimaal kunnen uitvoeren. Bijscholing is dan noodzakelijk om als bedrijf mee te blijven draaien met de top. Maar wat dacht je van nieuwe medewerkers die net van school komen? Of medewerkers die aangeven niet meer gelukkig te zijn in hun huidige functie? Hen kun je omscholing aanbieden om hun potentie in een nieuwe omgeving, maar wel binnen dezelfde organisatie te benutten.

Er zijn dus verschillende aanleidingen om bij- of omscholing van medewerkers te overwegen. Met deze tips wordt het leerproces gegarandeerd een succes:

Praat met elkaar.

Jouw medewerkers zijn de uitvoerende kracht van de organisatie. Zij weten als geen ander waar de pijnpunten liggen, waarom werkzaamheden haperen en welke kennis er nog mist. Ga daarom met jouw teamleden in gesprek om erachter te komen waar zij tegenaan lopen en waar de behoefte van het team ligt. Zo pak je het probleem bij de kern aan en weet je aan welke skills er gewerkt moet worden.

Een bijkomend voordeel van goed met elkaar communiceren is dat je meer te weten komt over de ontwikkeling en ambities van jouw medewerker. Zo kom je er misschien wel achter dat niet bijscholing, maar omscholing de juiste keuze is voor hem of haar. Wil je meer weten over hoe jij jouw werknemers op de juiste plek in jouw organisatie krijgt? Hier lees je meer over ons ontwikkelassessment en het optimaal benutten van de kwaliteiten van jouw werknemer.

Maak duidelijke afspraken.

Het is leuk en verstandig om medewerkers te laten bij- of omscholen, maar ook belangrijk om goed na te denken over de gevolgen ervan. Als leidinggevende investeer je in de ontwikkeling van jouw team, maar je wilt ook dat jouw team daarvan blijft profiteren. Zet dus duidelijke afspraken op papier om er voor te zorgen dat het bedrijf deze nieuwe vaardigheden ook echt kan blijven benutten.

Voorkom verrassingen door in ieder geval de volgende zaken vooraf te bespreken:

  • Wat kan jouw medewerker verwachten na het afronden van de cursus of opleiding?
  • Hoeveel tijd zal de studieperiode maximaal bedragen?
  • Hoe ziet de bekostiging van de bij- of omscholing eruit? Vergoedt de organisatie bijvoorbeeld de gehele cursus of opleiding, wordt er een bijdrage van de medewerker verwacht of wordt alles bekostigd uit een opleidingsbudget? Dit kan bijvoorbeeld ook afhankelijk zijn van of de cursus of opleiding wordt gevolgd in de vrije tijd van de medewerker of onder werktijd.

Motiveer je medewerkers om te leren.

Succesvol bij- of omscholen staat of valt bij de motivatie van degene die de cursus of studie volgt. Een medewerker die weinig zin heeft om (bij) te leren, zal weinig stof opsteken. Probeer als leidinggevende jouw team dus te motiveren en te betrekken bij het scholingsproces. Betrokken medewerkers zullen ook sneller gemotiveerd zijn, omdat ze het gevoel krijgen dat hun mening ertoe doet en ze inspraak hebben in hun eigen ontwikkeling. Ook zullen ze sneller begrijpen waarom het volgen van de cursus of opleiding noodzakelijk is, voor de organisatie én voor hen.

Het motiveren van medewerkers heeft alles te maken met persoonlijk leiderschap. Probeer een manier te vinden die bij jou, jouw team en jouw organisatie past om medewerkers te motiveren. Persoonlijk leiderschap kan veel verschillende vormen aannemen en draait voornamelijk om het inspireren van jouw omgeving. Daar kan Keyminds leidinggevenden bij helpen.

Succesvolle scholing.

Wil je meer weten over het belang van bij- en omscholen van medewerkers? Keyminds maakt tijdens onze assessments gebruik van de Keyscan, een ontwikkelingstool die het bewuste en onbewuste gedrag van deelnemers in kaart brengt. De Keyscan kijkt naar het ontwikkelbaar potentieel van een medewerker en kan daardoor feilloos uitspraak doen over passende ontwikkelrichtingen. Zo weet je dus precies welke scholing bij jouw werknemers past en waar zij succesvol in zullen zijn. Wil je meer weten over de Keyscan of de ontwikkeling van jouw medewerkers? Neem vooral contact op met onze consultants. Zij adviseren je graag!