Vakantie: hét moment om even helemaal bij te komen en de dagelijkse werkzaamheden achter je te laten. In deze periode van rust stellen veel mensen zichzelf de vraag: wat vind ik belangrijk? Waar krijg ik energie van? En waarvan niet? Deze reflectie kan ertoe leiden dat mensen zich realiseren niet meer tevreden te zijn over hun werk. Als werkgever wil je er niet te laat achter komen dat je werknemers niet meer happy zijn en voor een voldongen feit staan. Hoe zorg je er nu voor dat je werknemers ook na de vakantie weer met veel plezier naar het werk gaan?
Preventief zorgen voor je medewerkers.
Dat werknemers tijdens de vakantie tot het inzicht komen niet meer op de juiste plek te zitten bij hun huidige baan, is een wereldwijd fenomeen. In de Verenigde Staten werd de term post-vacation blues bedacht, in Nederland ook wel de post-vakantie dip genoemd. Deze dip zorgt er mede voor dat vacaturesites na de zomervakantie veel vaker bezocht worden. Ook loopbaancoaches gaan standaard een drukkere periode tegemoet na de zomervakantie.
Werkgevers en leidinggevenden hebben dus een belangrijke taak als het gaat om het behoud van werknemers: de post-vakantie dip voor zijn en ontwikkelmogelijkheden creëren, zodat je medewerkers aangehaakt blijven en ook na de vakantie weer met plezier aan het werk gaan.
Groei samen duurzaam verder.
Hoe goed ken en begrijp je jouw medewerkers eigenlijk? Weet je wat hen drijft, wat hun talenten zijn en waar ze energie van krijgen? Heb je daar inzicht in – en jouw medewerkers zelf ook –, dan leg je een stevige basis voor een duurzame relatie. Dan kun je ervoor zorgen dat zij niet alleen op de juiste plek zitten, maar ook intern van plek kunnen veranderen als hun ambities en behoeften beginnen te veranderen. Zo komen zij én jij niet plotseling tijdens of na de vakantie tot het besef dat hun huidige baan niet meer bij hen past, maar kijk je samen al naar nieuwe mogelijkheden die voor beide partijen zouden kunnen werken.
Een goede manier om inzicht te krijgen in de kwaliteiten, talenten en valkuilen van je medewerkers, is de Keyscan. De Keyscan is een tool die het ware talent van mensen blootlegt en medewerkers helpt om op zakelijk en persoonlijk gebied verder te kunnen groeien op een manier die echt bij hen past. Het biedt een concreet denkkader waardoor je gericht met elkaar in gesprek kunt blijven over de ontwikkelmogelijkheden in relatie tot de koers die je als organisatie wilt varen. Zo weet je dat zij ook na de vakantie nog steeds op de juiste plek zitten.
Wil je weten wat de ontwikkelmogelijkheden zijn van jouw medewerkers? Keyminds helpt je graag met het behouden van talent. Neem contact op met een van onze Business Consultants voor meer informatie!
Lees ook onze blog ‘Zitten mijn medewerkers nog wel op de juiste stoel?’ voor meer tips over duurzame groei.